Pagina's

zondag 28 april 2013

Operatie tuin # 2

"Jij hebt toch echt wel een goede man" zei mijn buurvrouw, toen ik haar vertelde dat Meneer V. heel hard aan het werk was om de tuin opnieuw aan te leggen. De ene week presenteerde ik haar het plan - en een week later was de kale oplevering al.

Dat betekent dat de tegels + de bijbehorende egaline zijn weggekapt, de coniferenwortels zijn uitgegraven, al het afval is is afgevoerd* en de grond is gelijk gemaakt. Er ligt anti-worteldoek en daarop 1500 kg grind. 1500 kg = 1 bigbag vol = heel veel werk.


Meneer V. heeft zich gisteren beziggehouden met bovenstaande klussen. Nu is het aan mij om de tuin verder in te richten - en nog meer klusjes te delegeren. De basis is er, maar nu de aankleding nog. Het is tenslotte vooral speelplek voor de kinderen en die hoeft er niet zo spic en span uit te zien als nu het geval is. Ik ben er echter van overtuigd dat ze zelf wel fanatiek zullen "meehelpen" om het geheel een wat doorleefder aanzien te geven.

Om letterlijk meer leven in de tuin te krijgen zou ik graag een zelfgemaakt insectenhotel en een voederhuisje of een originele vogelflat ophangen. Helaas heb ik tot nu toe alleen maar slakken en dikke duiven gespot op ons erf. Misschien is een paard dan een alternatief.

Aan de muur van de keuken komt namelijk een module met het schommelpaard dat we kregen bij de geboorte van K. asper. De glijbaan en het speelhuisje die ik aanvankelijk wilde zijn wegens ruimtegebrek wegbezuinigd. De schommel is dus het enige "echte" speelelement in de tuin, plus die 1500 kg grind.


Aan de achtermuur komt nog een opklapbaar gevelbankje te hangen. Waarschijnlijk een zelfgemaakt exemplaar, want het enige mooie ontwerp dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is zo'n € 900 boven budget. Met zo'n ruimtebesparend zitelement hebben we dan een heerlijk plekje in de zon -mocht die schijnen.

In de oude zandbak wil ik 1 m2 moestuin aanleggen. Dat moet wel lukken toch, op 0.56 m2? Alles in de tuin is immers op miniatuur-formaat, dus ook die 1 m2.


Volgende week is er een ecologische plantenbeurs op S. imons school, en daarvoor heb ik een flinke bestelling geplaatst. In elk geval moeten dan alle bloembakken zijn gevuld, maar waarschijnlijk kom ik -grote- bakken tekort. Ik heb in elk geval al een budgetvriendelijke oplossing bedacht voor het geval dat zo is.

Na volgend week volgt dus een nieuwe update. Hold on!

* = dit is het enige probleem dat we nu nog hebben: de tuin van de buurman.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen